lördag, februari 14, 2009

Viu Manent Reserva Cabernet Franc 2005

Cabernet Franc är en lite knepig druvsort. Den har inte Cabernet Sauvignons självklara auktoritet eller Merlots lättillgänglighet. Det är sällan man ser den utsatt på etiketten. Just därför är den intressant.

Åsikterna om Viu Manent Cabernet Franc går isär: Kronstam fyndmärkte vinet i höstas, medan Allt Om Mat ger godkänt men inte mer.

Systembolaget ger ju inte omdömen, men i många fall kan man läsa mellan raderna vad provningsgruppen har tyckt. Här är man klart positiv: Stor, mycket fruktig doft med rostad fatkaraktär, inslag av katrinplommon, svarta vinbär, örter och choklad. --- Smakrikt, mycket fruktigt vin med rostad fatkaraktär, inslag av katrinplommon, svarta vinbär, örter och choklad.

Slutligen har man satt alla klockorna på 9 - det borde vara en klockren kandidat för lagring, eller? Vinner inte på lagring.

Producenten själv anger på etiketten att vinet kan lagras i upp till 6 år.

Vad tycker jag då själv? Doften - wow. Definitivt stor doft, och mycket frukt. Jag tänker snarare på drottningsylt än svarta vinbär. Den rostade tonen finns där. Smaken - betydligt fylligare och strävare än väntat, vilket för mig är enbart positivt. Jag hittar mer svarta vinbär nu. Detta är något annat än Loire-vinet Château Gratien, som jag ville tycka om men inte kunde.

Jag köpte en flaska av vinet i höstas. Tyvärr är vinet redan slut på Systembolaget, så någon lagring blir det inte denna gång.

99161 Viu Manent Reserva Cabernet Franc 2005 (89:-) ++

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar