lördag, mars 21, 2009

Laborum Malbec 2005

Efter att ha läst en recensiondi.se har jag införskaffat några flaskor Laborum Malbec 2005. Vinet har mörk, blåröd färg och inledningsvis en trevlig, fruktig men rätt knuten doft. Efterhand öppnar vinet upp och avslöjar plommon och mörka bär, rostade fat, lakritspipa och en ton av gödsel.

Vi äter entrecôte från Uruguay med aubergingratäng och vitlöksbröd. Vinets generösa fruktighet, med rostad fatkaraktär och aningen sötma som understryks av 14% alkohol går alltsammans mycket bra ihop med sötman hos auberginerna och tomatsåsen. Strävheten - som känns först då jag smakar vinet utan mat - och fylligheten gör det till ett utmärkt köttvin. Fattas bara annat för ett vin från Argentina. Återstående två flaskor får vila ett par år.

Jag har ovan länkat till Paolo Robertos recept på melanzane alla parmigiana. Mitt tillagningssätt skiljer sig inte mycket. Enligt flera källor är det nuförtiden onödigt att vattna ur auberginskivorna, så det har jag slutat med. Jag har inte heller panerat auberginskivorna, men jag ska nog testa det nästa gång. Annars är det i stort sett samma recept. Jag kan rekommendera att strö över lite ströbröd vid gratineringen.

75567 Laborum Malbec 2005 (219:-) =(+)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar