lördag, maj 02, 2009

Château Fitère 2005


På något sätt ger Château Fitère ett lite billigt intryck. Jag kan inte sätta fingret på det, men det är något med den orangea etiketten och den lite trubbiga flaskan som sänker mina förväntningar.

Men jag behöver inte vara orolig. Ur glaset stiger en behaglig doft av körsbär, torkad frukt, lite rök samt aningen mognad. Smaken är åt det fylliga hållet med bra strävhet och fruktighet, pigga syror och den där oemotståndligt sötsura tonen som jag är så förtjust i.

Därefter öppnas en flaska Serrata Belguardo, som vi har druckit förut. Madiran-vinet var bra, men toscanaren drar ändå det längsta strået och jag undrar hur länge jag kommer att kunna hålla tassarna ifrån återstående flaskor.

74557 Château Fitère 2005 (119:-) +
22955 Serrata Belguardo 2006 (99:-) ++

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar