lördag, september 12, 2009

Montepulciano d'Abruzzo 2008

Till en pastarätt på fredagskvällen handlar jag vin med den uttryckliga avsikten att köpa italienskt rödtjut. Mjölmat som spaghetti är faktiskt ganska svårkombinerat i och med att det inte direkt tar fram det bästa hos vin. Enligt boken Vinkurs för vinprovare (1990) av Spurrier/Dovaz är “mjölrätter (nudlar, ris, pasta och så vidare) oförmögna att förhöja ett vin trots deras relativa neutralitet, och passar bra till ett lätt rött bordsvin. Även om jag tycker att boken generaliserar lite för mycket, är jag väl bekant med tillfällen då ett annars lovande vin har blivit rätt misslyckat i samband med pasta.

Montepulciano d'Abruzzo med varunummer 7126 kommer jag ihåg från då det lanserades under min tid på Bolaget för många år sedan. (Det hade för övrigt snyggare etikett då.) Det råder ingen brist på recensenter som med jämna mellanrum skriver upp vinet ifråga, så jag grabbar en flaska för 61 spänn.

Vinet är blårött och ser precis så ungt ut som det är. Doften är okej, lite fruktig, mörka bär utan någon större komplexitet. Smaken är okej men inte mer - ungt och lite bläckigt, lite svart vinbär, en kryddig ton och viss kärvhet. Det glider ner. Men man får vad man betalar för, och i mitt tycke är det man får inte så kul. Bäst prisvärde i det här prisläget får man nog av att köpa lådvin. Och eftersom jag sällan köper lådor gör jag nog bäst i att undvika den här prisklassen: ynka 20-30 kronor mer ger så enormt mycket intressantare viner.

7126 Montepuciano d'Abruzzo Bianchi 2008 (61:-) =

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar