söndag, oktober 04, 2009

B3 Semillon 2007

Jag är ute efter ett vin till en kycklingrätt där receptet även innehåller bacon, och som serveras med couscous och grönsaker. Det finns flera valmöjligheter, men idag går mina tankar mot fylligt vitt torrt vin, gärna med fatkaraktär, och gärna något i 90-150 kronorsklassen som jag inte har provat. Jag ser efter vad den stora Systembolagsbutiken har att bjuda på. Utbudet av fylliga, torra vitviner är inte så stort som man skulle kunna tro, och det domineras eftertryckligt av chardonnay. Så jag blir lite förtjust när jag hittar en australisk semillon i precis rätt prisläge och smaktyp.

B3 Semillon 2007 har en karaktärsfull, stor doft som inte är helt enkel att beskriva, med inslag av övermogna äpplen, citrus, skalet hos honungsmelon, bivax, konserverade päron, blommor och ett rostat inslag (som inte beror på fatlagring). Jag uppfattar doften som typisk för semillon. Smaken är mycket frisk med citrus och gröna äpplen och ger trots friskheten ett lite oljigt intryck genom vinets fyllighet.

Det här är inte ett elegant vin. Det kliver fram och tar för sig, det sticker ut på gott och ont och det är lite ruffligt och spretigt. Men jag tycker att det är rätt kul.

95256 B3 Semillon 2007 (119:-) +

1 kommentar:

  1. Jag har också provat detta. Tyckte faktiskt det var riktigt bra. Som du säger kul, lie annorlunda, och det är ofta i min mun bra. :)=

    SvaraRadera