lördag, februari 13, 2010

Barbaresco Produttori del Barbaresco 2004

Det har bloggats förr om barbarescon från kooperativet Produttori del Barbaresco i årgång 2004, men det är drygt ett år sedan. Vinet finns fortfarande listat i beställningssortimentet och döm om min förvåning när jag inte bara fick rätt vin, utan rätt årgång.

Relativt ljus färg med lite tunn kant. Direkt från uppkorkad flaska lämnar doften ingen tvekan om att det är nebbiolo i glaset. Torkad frukt, blommor, örter och nypon. Smaken är ganska slank och lite kärv med oresonliga tanniner. Gott, men lite vresigt. Vinet får en luftning och en stund i kylskåpsdörren; det är lite för varmt.

Strax före maten prövar vi igen. Doften var bra redan första gången, men mer frukt (hallon) kommer fram nu. Den stora skillnaden är i smaken: var kom all frukten ifrån? Det hjälper naturligtvis att ha en köttbit till, men nu får tanninerna sällskap av mörka bär: svartvinbär, plommon... Nu är ju inte balans det första man tänker på när det gäller nebbiolo - vinerna har gott om strävhet, kan kännas lite syrliga och tomma i mitten men man förlåter dem för deras fantastiska doft, matvänlighet och komplexitet. Tempereringen och luftningen har ändå gjort att vinet är mer balanserat än förut.

Jag är lite ute på hal is när det gäller viner över 200 kronor, men jag kan inte bedöma detta vin som annat än såväl druv- som ursprungstypiskt, gjort i traditionell still, och sammantaget gillar jag det skarpt. Det är här det börjar kännas lite futtigt att prata prisvärde, men = som betyg känns alltför snålt.

74670 Barbaresco Produttori del Barbaresco 2004 (235:-) +

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar