lördag, februari 13, 2010

Château de Chantegrive Blanc 2005

Château de Chantegrive 2005 bjuder på en mogen, komplex och intressant upplevelse. Vinet är gjort på lika delar sémillon och sauvignon blanc, och har inte lagras på ekfat. Färgen är ljust gul och skvallrar inte om vinets ålder. De båda druvsorterna bidrar båda till vinets doft, med gröna stjälkar och piggelin, citrus, gula frukter, konserverad frukt och vax. Sedan kommer mognadstonen fram i form av lovikkavantar och rök. En unken ton dyker upp i doften, håller stundtals på att ta över helt och jag är nästan beredd att hälla ut vinet. Unknaden kommer och går, men efter ett tag lugnar sig den värsta doften och försvinner undan. Pust.

Smaken är avrundad med fin tropisk frukt, mognad och tillräckligt med syror för att bära vinet hela vägen in i mål. Eftersmaken är lång och ganska komplex, med päronsaft som dröjer sig kvar. Min fru är som vanligt en bra värdemätare eftersom hon inte har så noga koll på vindistrikt, druvor eller årgångar. Hon störs inte av någon unken ton, utan ger sitt oreserverade gillande.

Jag har för mig att detta vin har varit en trotjänare på bolaget en gång i tiden (1985 fanns det och kostade 66 kronor), men nu är det förpassat till beställningssortimentet med regionala begränsningar. Flera av de ordinarie vita bordeauxerna är 100% sauvignon blanc, men jag vill gärna ha en del sémillon i min bordeaux och gärna lite mognad, så jag är nöjd med detta köp. Vinet ska förstås inte lagras mer och tilltalar säkert inte alla och envar, men har man nu en gång fått smak för den här typen av mogna, torra vitviner tycker man nog om denna vita Bordeaux. Ett vin i ordinarie sortimentet är Château la Bourdillots Tentation, vars 2006 jag tyckte mycket bra om. Nu är årgången 2007 och det är just nu inte lika spännande, men där är det nog återigen lagring som ska till.

71034 Château de Chantegrive Blanc 2005 (128:-) +

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar